onsdag 15 december 2010

Pumparecept

Pumpa är väldigt lätt att tillaga och jag tänkte faktiskt dela med mig av vad man kan göra med en hel pumpa.
Du behöver...

Dela pumpan och kröp ur kärnorna

Dela i små bitar, detta är den största kastrullen de har
och ändå så är detta bara halva pumpan.



Låt det koka i en evighet (tills allt är mjukt)

Pumpafröna sköljer du av och kryddar
(här: paprikakrydda och salt)
I ugnen 175 grader i ca 25 min.


1/4 av pumpan ville jag göra till gratäng.
Mosa då ner i en sil så att det mesta av vattnet försvinner.

Så att det blir så här fint.

Blanda i 1 ägg och lite grädde.

Soppan består av halva pumpan. Mixa.

Riv ner ost i gratängen och lägg sedan ett lager
som detta för att det ska bli snyggt.
När den ska ätas så räkna 210 grader tills osten smält!
Jag använde Gruyère. 


Färdig pumpasoppa.

Detta är sådana nyttigheter som jag får lära mig i Schweiz. Det är tydligen väldigt nyttigt också så det kan ju vara bra att komma ihåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar