onsdag 1 juni 2011

KAOS I KAPERNAUM

Gode Gud alltså, igår har jag inte en riktig anledning till varför jag inte skrivit. Jag hade en fullbokad dag helt enkelt. Lämnade huset klockan 13 för en god lunch och var inte tillbaka förrän 18,30. Då nattade jag barnen och sen gick jag ut och mötte tjejerna. Om jag bara hade skippat det alltså.
Long story short; jag blir av med min plånbok. Min fina plånbok. Jag hade körkort, halvpriskort (på tågen i schweiz), busskort (årskort), tre (!!) bankkort, studentkort och halvpriskort+eftersjukort som var Anyas.
Jag ringde ju direkt och spärrade allting men eftersom pappan var på tjänsteresa så tog det ju lite längre tid att få allt spärrat. Och gissa vad, de hade tagit ut 2280 franc (=16 000 kronor) på familjens kort (som jag använder för att köpa mat typ.) och 540 franc från mitt privata kort (= 3800 kronor). KUL!
Jag trodde att jag skulle dö.
Så inatt var jag på polisstationen här i Pully, men de kunde inte göra någonting så jag spenderade hela förmiddagen på polisstationen i Lausanne. Sen halva eftermiddagen i telefon med banker etc. Hopplöst fall.
Men när BCV ringde upp mig för sista gången så berättade kvinnan i luren att jag skulle få tillbaka pengarna jag hade förlorat om tio dagar. Gud vad jag hoppade, så sjukt glad var jag.

Men läskigt var det i alla fall, och Lausanne är ju en av de säkraste städerna i världen. Det är ju typ som en större version av Kristianstad (så som jag upplever den) (och typ 10 ggr så stor, men ändå).
Det jobbigaste var ju att jag hade blivit bestulen på föräldrarnas kort också, och därifrån tog dem mest. Det var det som var det hårdaste slaget, för annars hade ju bara jag blivit drabbad. Nej, usch och fy.

Men mitt svenska kort är spärrat och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få ett nytt, får ringa dem snart. Men nu har vi ju en långhelg också, WIHO. Dåligt tajmat (hur stavar man det förresten? Borde ju bli timat men det känns som om man skulle uttala det tiiiiimat och det blir ju fel. Men om man skriver tajmat så kan man ju också tänka på thaimat, och det är ju inte heller rätt. Men jag hoppas att ni förstår ändå. Ni är väl inte helt bakom flötet).

Vad har man lärt sig av detta?
1. Håll i väskan.
2. Ta inte med dig onödiga kort etc när du lämnar huset.
3. Håll i väskan för helvete!

Bra att veta. Nu är jag dödstrött efter allt gråt. Ja du, det är inte ofta som jag gråter men denna gången var det tårar av frustration. Många av dem dessutom!
Ska strax sova.
Puss

Fy vad många parenteser det blev i detta inlägget. Det ser lite kul ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar