tisdag 14 juni 2011

till Alexandra

Hej!
Jag fann din blogg när jag googlade om lausanne. Jag är mycket intresserad av att göra ett utbytesår där och tänkte bara höra vad du tycker om staden? är det ett stort cityområde med många butiker, restauranger etc. ? hur långt är det till Geneve? tacksam för svar :) 


Det är inte en fråga om saken, du måste komma hit! Jag planerar även att komma tillbaka för ett utbytesår, finns det något bättre betyg? Staden är väldigt vacker för det första, och den ligger brant uppför ett berg. Det är nog därför vi har den enda metron i hela landet (tack gode Gud för det!) Det hippaste stället är väl Flon, skulle jag vilja säga. Bra restauranger, barer och klubbar - och allt jättenära vartannat. Men om man går igenom staden så finns det så mycket mer, överallt. Många av butikerna är rätt egna, det är underbart. På så vis så kan man köpa saker här som ingen annan kommer ha tillbaka i Sverige.
Geneve ligger 33 minuter härifrån med snabbtåget, men alla jag har pratat med (förlåt alla mina geneve-vänner) tycker att Lausanne är mycket bättre när det gäller party etc. Man träffar alltid folk ifrån Geneve som härjar på Lausannes gator. Jag älskar stället!

2 kommentarer:

  1. haha, vad kul att du också planerar att åka dit igen! det låter jättekul med säregna butiker och att det finns olika restauranger och klubbar etc. Jag var lite fundersam över kulturutbudet, att staden kanske inte har så mycket att erbjuda men det låter som det verkar vara en precis lagom stor stad:) kul också att man kan besöka Geneve över en dag. Jo, jag måste bara fråga om de endast talar franska i Lausanne eller om det talas en del tyska också? hur är det när man går på caféer, i butiker etc. är det franska då?

    SvaraRadera
  2. Jo, det är uteslutande franska. Har du tur så finns det någon person som pratar engelska. Såklart finns det tyska människor också, jag tror att det är typ 30-40% utländska som bor i Lausanne. Men det är franska som är språket.

    SvaraRadera