torsdag 3 februari 2011

Fråga och Svar

Woho, jag har fått en fråga. Tänka sig vad glad man kan bli! Jag känner att jag äntligen gör lite nytta på denna jord. hahha, i alla falll...
 Hej! Jag ska antagligen vara au pair några mil utanför Lausanne i höst så jag har ett par frågor jag hoppas du har lust att svara på. Hur mycket får du i lön och hur bra klarar du dig på den? Får du lön kontant eller har du ett schweiziskt bankkort? I så fall, är det enkelt att skaffa ett? Hur tycker du prisnivån är jämfört med i Sverige? Tack på förhand! 

Först och främst måste jag säga att Lausanne är en underbar stad, det är en storstad men staden är rätt så säker. Jag får 500 franc i månaden, det är inte mycket men jag får många andra fördelar också. De betalar min mobiltelefonräkning och all min mat (eftersom jag har bankkort som är deras som jag betalar med). Det innebär att mina pengar bara är sladdpengar för shopping etc. Jag fick även ett busskort som gör att jag reser gratis inom staden, och en bit utanför, varje dag. De betalar också för min sjukförsäkring, uppehållstillstånd och franska lektioner. + att jag bor i stan.  Men om du inte får allt detta inräknat så tycker jag att runt 700 franc kan vara rimligt. Beroende på antal barn och var du bor. Jag klarar mig bra på min lön, trots att pengarna rinner mellan fingrarna, men när gör de inte det? Jag har ett schweiziskt bankkonto, men det var pappan i min familj som ordnade det - han jobbar på bank. Jag tycker att det är smidigast. Posten här har en speciell bank som är billig och lätt att använda, den rekommenderar jag om du ska fixa det själv. En av mina vänner får halva lönen till sitt svenska kort och halva till sitt schweiziska för att lättare kunna spara och jag tycker att det är en bra idé.
Ja, det enda negativa med detta landet är att prisnivån är sjuuuuuk. Att äta ute, och kött överhuvudtaget, är svinigt dyrt. Att luncha ute får du räkna med att du inte kommer under 100 svenska kronor och McDonalds är nästan dubbelt så dyrt. Du betalar ca 17,50 kronor för en helt vanlig cheeseburgare. Kläder är ungefär i samma prisklass, men det slår nästan över till "för dyrt". Såklart finns det några riktiga guldklimpar som vi hänger på nästan hela tiden och vi upptäcker nya, prisvänliga och bra ställen hela tiden. Alkohol är dock billigare här än hemma, speciellt vin och när du går ut så blir det inte att du betalar för så mycket ändå, i alla fall inte om du är tjej. haha. 
jaja, jag hoppas att det hjälpte dig lite. Lausanne är underbart, jag vill knappt åka härifrån!

1 kommentar:

  1. Tack så mycket för svaret! :) Jättekul att läsa din blogg.

    SvaraRadera