måndag 21 februari 2011

Saker att tänka på.

Nu har jag varit au pair i över ett halvår. Jag tänker aldrig, ALDRIG, vara det igen.
Men jag har också blivit visare på den fronten och jag har lite tips att dela med mig av.

Innan du börjar i familjen + kontraktet
1. Se till att du har antal timmar du ska jobba varje vecka specificerat. Prata också med föräldrarna vad som händer om du skulle jobba över, kanske att du får övertid för varje timme eller att de samlar ihop det och ger dig ett par extra semesterdagar. Detta är riktigt viktigt!
2. Kolla vilka dina lediga dagar är, om du är ledig hela helgerna eller inte. Tänk inte som jag, att du inte kommer ha någonting att göra ändå etc. Försök att få helgerna lediga (med vissa undantag för barnvaktskvällar).
3. Håll koll på vilka dina arbetsuppgifter är. Ska du bara ta hand om barnen eller har ni kommit överens om några andra sysslor också? Håll dig sen till dessa sysslorna och låt de inte lägga på mer arbete på dig.
4. Se till så att saker som antal lediga veckor, timmar, uppsägningstid etc står med i kontraktet.
5. Tänk på att det faktiskt inte är lönen som är den viktigaste. Vad får du för andra saker? Får du sjukförsäkring, mobiltelefon etc? Håll koll på allt!

Under tiden
1. Respekt. De måste visa respekt för dig. Det är det viktigaste av allt. Detta är ditt jobb, ingenting annat. De ska vara lika respektfulla mot dig som mot någon annan arbetare (tänkte jämföra med städerskan, men alla familjer har ju inte en städerska direkt).
2. Som jag sa innan, låt dem inte lägga på dig mer sysslor allt efter det att tiden går. Ett kontrakt är faktiskt skrivet.
3. Tänk på att så fort du känner att någonting inte känns bra, eller att en situation känns obekväm så prata med någon av föräldrarna om det. Samla det inte inom dig, risken finns att du exploderar vid helt fel tillfälle.
4. Försök ta dig ut ur huset i alla fall en gång per dag. Det är bra med frisk luft och du behöver verkligen komma ifrån jobbet och arbetsplatsen ibland. 
5. Gör en kopia på ditt pass som du har hos familjen, ifall någonting skulle hända. Man vet aldrig vart livet för oss.

Om jag hade vetat allt detta innan så hade allting blivit mycket bättre. Men nu får jag dela med mig istället. Gör inte samma misstag som jag.
Trots allt detta älskar jag stället jag är på i mitt liv. Konstigt nog. Jag kommer aldrig ångra att jag åkte. Men vissa saker får man tänka på lite extra bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar