tisdag 7 september 2010

franska verb -.-

Åååh, jag sitter här och retar ihjäl mig på franska verb.Imperfekt och passé composé är det som gäller.
Jag har inget facit så jag kan inte ens rätta. Jag kan allt i teorin men på papper blir det bara konstigt. Jag menar, när man HAR gjort något så är det passé composé. Men jag vet inte när de böjs med avoir (ha) eller être (är). Det mest logiska är ju när man har gjort någonting så ska det böjas med avoir, men sen när är någonting logiskt? Nej, för då säger man tydligen att man är anländen (?) och att man är kommen. Det sätter verkligen griller i huvudet på mig.
Det är alla undantagen som gör mig galen, när allt går enligt reglerna så är det ju inte svårt men jag kan slå vad om att i franskan så finns det fler undantag än de som verkligen följer reglerna.
Mycket läxor har jag också. Gaaaah! + att det har varit dimma och regn hela dagen - och det ska det vara i två dagar till. bajs.

1 kommentar: