tisdag 8 mars 2011

INTERNATIONELLA kvinnodagen

Jag vet att det är töntigt att bli upprörd över en sådan här sak och jag undrar faktiskt om folk är seriösa. På Facebook är det många statusuppdateringar om denna dagen just nu; "Internationella kvinnodagen, härligt att vi får en på 365!" och killar som är stolta över "sina" 364.
Hade det varit svenska eller nationella kvinnodagen så hade jag förstått dem, vi är ju trots allt rätt jämlika i Sverige. Men nu är det internationella och jag tycker det är bra att uppmärksamma. Det finns ju så otroligt många länder där kvinnan på ett eller flera sätt inte anses jämlik mannen. Det räcker ju att bara titta lite längre ner i Europa för att inse att det finns en skillnad, kom bara ner till Schweiz en runda så får ni se. Här är det lite småovanligt att en tjej dricker öl, snacka om att jag blev chockad när jag hörde det.
Javisst, det är sorgligt att det ska krävas en enstaka dag för att uppmärksamma kvinnorna men det får väl börja någonstans?

Så, nu är jag inte upprörd längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar